verkoop-producten-houdbaarheidsdatum-effectief-voorraadbeheer

De Verkoop van Producten met een Houdbaarheidsdatum: Effectief Voorraadbeheer

Effectief voorraadbeheer omvat het bijhouden van de beschikbare voorraad, het aanvullen van producten en het voorkomen van tekorten. Voor bedrijven die producten met een houdbaarheidsdatum aanbieden, zoals voedsel, cosmetica en medicijnen, is effectief voorraadbeheer essentieel. Het nauwkeurig beheren van voorraadniveaus is nodig om aan de vraag van klanten te voldoen. Maar het is ook nodig om over de datum geraakte producten zoveel mogelijk te vermijden.

De uitdagingen van de verkoop van producten met een houdbaarheidsdatum

Bij de verkoop van producten met een houdbaarheidsdatum is effectief voorraadbeheer nóg belangrijker dan bij houdbare producten. Een uitdaging die er namelijk bij komt kijken, is dat er rekening gehouden moet worden met de houdbaarheidsdatum (THT).

Omgaan met de houdbaarheidsdatum (THT)

Er moet voorkomen worden dat producten te lang in een magazijn liggen, waardoor de THT verstrijkt. Ook wanneer de houdbaarheidsdatum is verstreken, moet er voorkomen worden dat deze producten alsnog naar de consument worden verstuurd. De producten zijn dan namelijk ongeschikt voor consumptie en wanneer deze wel verstuurd worden naar de klant, heeft dit een negatieve impact op het bedrijf. Het kan namelijk leiden tot financiële verliezen, maar ook tot reputatieschade.

De voordelen van effectief voorraadbeheer

Effectief voorraadbeheer brengt vele voordelen met zich mee. Zeker bij distributie van voedingsmiddelen is professionele food fulfilment noodzakelijke om het logistieke proces eenvoudiger en efficiënter te maken. Bij het ontvangen van de goederen dient er rekening gehouden te worden met de houdbaarheidsdatum. Met goed voorraadbeheer is er nooit te veel voorraad, maar hoeft er ook nooit nee verkocht te worden.

Met professionele voorraadbeheer zoals bij www.monta.nl, heb je altijd inzicht in huidige- en toekomstige voorraad, worden voorraadverschillen geminimaliseerd. Ook wordt de kans op fouten op deze manier verkleind. Bij food fulfilment is er inzicht in welke producten bijna verlopen zijn en wordt er voorkomen dat verlopen producten naar de consument worden gestuurd. Zo wordt de klanttevredenheid verbeterd en de operationele kosten verminderd.

Strategieën voor effectief voorraadbeheer

Wil jij ook je voorraadbeheer optimaliseren met producten met een houdbaarheidsdatum? Er zijn dan verschillende strategieën die je kunt heroverwegen. Afhankelijk van jouw bedrijf en jouw goederen is de beste strategie vast te stellen.

  • First in, First Out (FiFO) principe: Met FIFO worden de producten die als eerste worden ingeboekt, ook als eerste verstuurd. Dit is bijvoorbeeld ideaal wanneer je werkt met seizoensgebonden producten.
  • First Expired, First Out (FEFO) principe: De FEFO methode is vooral aan te raden voor voedingsmiddelen. De producten die het minst lang houdbaar zijn, worden als eerste verwerkt bij bestellingen.
  • Geavanceerde voorraadbeheersoftware: Met bepaalde software kan automatische de houdbaarheidsdata van producten bijgehouden worden en kunnen er automatisch waarschuwingen uitgestuurd worden wanneer producten bijna verlopen.
  • Just-In-Time Leveringen: Bij de Just-In-Time methode worden voorraadniveaus geminimaliseerd, terwijl er wel wordt voldaan aan de vraag. De voorraad wordt precies afgestemd op de behoefte, waardoor verspilling wordt geminimaliseerd.

Het minimaliseren van verspilling

Effectief voorraadbeheer kan jouw bedrijf helpen om verspilling te minimaliseren en de productkwaliteit te waarborgen. De juiste verwerking van de orders is afhankelijk van jouw organisatie en de bijbehorende producten. Het is mogelijk om deze fulfilment uit te besteden. Dit betekent dat je de magazijnwerkzaamheden uit handen geeft aan een professional. Hiermee kun je tijd vrij maken voor andere aspecten van je webwinkel, biedt het veel gemak en stijgt het serviceniveau.

Vorige artikel Volgende artikel