Malevich tentoonstelling in Stedelijk Museum Amsterdam

Kazimir Malevich in het Stedelijk Museum

Malevich was een Pools-Russische kunstenaar en theoreticus die vooral in het westen grote faam verwierf met zijn suprematistische kunstwerken. Dat zijn kunst nog steeds gewaardeerd wordt blijkt uit zijn grote expositie die momenteel te zien is in het Stedelijk Museum in Amsterdam.

Supramistische kunst
Kazimir Malevich heeft in zijn leven vele fases doorlopen op kunstzinnig gebied. Hij maakte in zijn jongere jaren veel werk dat beïnvloed werd door de Russische volkskunst en de moderne stromingen uit Parijs. Zijn beroemdste werk stamt echter uit de periode dat hij daarvan afstapte en abstract werk begon te maken.
Als avant-garde kunstenaar begon Malevich met het schilderen van zogeheten ‘suprematische’ kunst. Hij probeerde in deze geometrisch-abstracte werken puur te schilderen wat hij voelde, en zwoor hierbij de weergave van voorwerpen of personen af. Figuratie is compleet afwezig, en dat Malevich in Oekraine (destijds nog onderdeel van Rusland) de basis legde voor het suprematisme is wellicht een van de redenen van zijn beroemdheid. Door de Russische staat werd Malevich niet gewaardeerd, maar hij had zijn naam inmiddels gevestigd als grondlegger van de abstracte kunst.

De tentoonstelling van Kazimir Malevich biedt een compleet overzicht van het werk van de kunstenaar, theoreticus en docent. Bij de ingang van de tentoonstelling kun je een film zien die een beeld geeft van Malevich voordat je de expositie in wandelt om zijn werk te bekijken.

Malevich tentoonstelling in Stedelijk Museum Amsterdam

In de eerste zaal vind je zijn vroegere werk uit de periode 1903 – 1910. We zien dat Malevich hier nog duidelijk zoekende is tussen de avant-gardistische stijlen van begin 20e eeuw. Impressionistisch, symbolistisch, fauvistisch en zelf pointillistisch werk wisselen elkaar af. Erg interessant om te zien is dat Malevich in diverse stijlen thuis was. Tegelijk maakt de zaal duidelijk dat er een hoop gebeurde in de kunstwereld in het eerste decennia van de vorige eeuw, want we zien dat Malevich met de jaren meer abstracter werk gaat maken.

In andere zalen is werk van de jaren 1913 – 1914 te zien. Ook werk van kunstenaars die in nauw verband stonden met Malevich of hem inspireerden vind je daar. Zo is er onder andere futuristisch werk te beschouwen van Ivan Klyun & Mikhail Larionov.

Malevich tentoonstelling in Stedelijk Museum Amsterdam

Het stedelijk pronkt bij binnenkomst van het museum op televisieschermen al met het feit dat er nog nooit zoveel tekeningen van Malevich op één expositie te zien zijn geweest. En terecht, want de tekeningen en schetsen die in het museum te zien zijn bieden een interessante kijk op de manier van werken van Malevich. De schetsen zijn keurig in lijsten opgehangen tussen de voltooide werken in de expositie, en niet weggestopt in kleine zaaltjes, zoals dat nog weleens gebeurd bij grote exposities.

Het meest imposante deel van de expositie zijn de zalen waarop het suprematistische werk van Malevich te zien is. Er hangt zelfs een door Malevich vervaardigde replica van Het Zwarte Vierkant, een van Malevich’ meest beroemde abstracte werken. Deze werken zijn voor een hoop mensen onbegrijpelijk, maar alleen het idee achter deze geometrische werken is fascinerend. Malevich pogingen om in abstracte vormen ál zijn gevoel te leggen zijn ontzettend interessant. De bondige stukjes tekst geven bij sommige werken een goede uitleg, zodat je de visie van Malevich beter kunt begrijpen.

Malevich tentoonstelling in Stedelijk Museum Amsterdam

Tot slot zijn er ook nog suprematistische werken van Malevich te bekijken op papier. In deze maquettes is te zien hoe Malevich in de laatste jaren van zijn leven alsnog in staat bleek te zijn om het suprematisme toe te passen in de praktische vorm van de architectuur.

Conclusie
Het werk van Malevich, abstracter dan abstract, daar moet je wel van houden. Persoonlijk vond ik het erg interessant om de strakke, geometrische schilderijen in het echt te bekijken. Het werk verdient het om in het echt bekeken te worden. Want in het echt spreken de doeken krachtiger dan op foto’s. Ik ben zelf geen aanhanger van de suprematistische visie van Kazimir Malevich, maar ik vond het ontzettend interessant om zijn kunst en theorie beter te doorgronden. Mocht je daar ook in geïnteresseerd zijn, dan is de uitgebreide tentoonstelling ‘Malevich’ in het Stedelijk Museum tot en met 2 februari jouw uitgelezen kans.

Geschreven door gastblogger Jelle Havermans.

Schrijf je in voor de gratis inspirerende wekelijkse nieuwsbrief. Zodat je niets hoeft te missen!

Tags:
Vorige artikel Volgende artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *