
Top Stories
- No results available
EYEspiration: Mianne de Vries

Het is weer tijd voor een nieuwe EYEspiration. Deze week met Mianne de Vries, product en grafisch ontwerper. In haar werk is ze altijd opzoek naar de interactie tussen product en gebruiker. Dit kan op verschillende manieren. In haar laatste projecten Jewelry of the day & Curious Vase komt dat tot uiting door nieuwsgierigheid. Waardoor je snel het product ook echt gaat gebruiken.
Neem ook een kijkje op haar blog Aap in koelkast. Waarop je alleen maar kleine gekke en in het oog springende berichten uit de krant leest. Wat ooit begon met de knipsel “Dood door koektrommel”, is nu uitgegroeid tot een verzameling aan knipsels uit de krant.
Wat hoop je met je werk te bereiken?
Interactie tussen product en gebruiker. Ik wil dat mensen plezier aan mijn producten beleven. Ze verwonderen of dat ze een lach op iemands gezicht toveren.
Waar haal jij jouw inspiratie vandaan?
Mijn inspiratie kan overal vandaan komen. Vaak begint het bij een interesse of verwondering die ik heb. Ik ben zelf best snel uitgekeken op iets. Behalve de producten die ik op een bijzondere plek hebt gekocht, op een mooi moment heb gekregen of uniek is in zijn soort. Vanuit daar ga ik opzoek naar hoe ik dit kan verwerken in een product.
Meestal duik ik bij een idee dan op internet, blader door tijdschriften en ga de stad in voor inspiratie. Maar inspiratie kan ook op straat liggen, ontstaan uit reizen of als ik een keer mijn lenzen niet in heb. Dan zie ik vaak dingen anders dan dat ze zijn. En daar put ik ook wel eens inspiratie uit!
Wat is een belangrijk tipping point in jouw leven?
Dat vind ik lastig te zeggen. Ik ben altijd creatief bezig geweest en werk al 5/6 jaar als freelance (grafisch) ontwerper. Maar ik heb tijdens mijn academietijd wel echt kunnen ontdekken wat ik het leukste vind! En dat is producten maken in de breedste zin van het woord met dat vleugje interactie. Mede door mijn afstudeer werk (Curious Vase) heb ik het zelfvertrouwen gekregen om met volle energie voor mijzelf verder aan de slag te gaan.
Wat staat boven aan jouw lijstje van wat je ooit nog eens zou willen doen?
Ik zou graag grootschaliger met mijn producten aan de slag willen. Een eigen label willen opbouwen, waarmee ik al mijn product ideeën de wereld in kan brengen. Tevens lijkt mij het ook tof om een periode op een plek in de wereld aan het werk te gaan. Om samen met de lokale bevolking een product te maken met de specialiteiten en productie mogelijkheden die daar voor handen zijn. En dan plak ik er daarna nog een grote reis aan vast!
In jouw werk, als ik zo kijk naar Jewelry of the day en de vaas, dan zie ik een soort van tijdelijkheid, een moment opname, is dat kenmerkend?
Dat is nu wel kenmerkend. Het moment dat je een beslissing neemt om “het” te gaan doen. Een laagje verwijden of de buitenste vaas stuk slaan. Dat moment zal je niet snel vergeten, omdat je na wat wikken en wegen toch de beslissing hebt gemaakt om het te doen. Je maakt iets mee met je product en dat is denk ik kenmerkend voor mijn werk.
Waarom ben je product design gaan doen aan de HKU, nadat je net jouw opleiding tot grafisch vormgever had afgerond?
Ik had altijd al het gevoel gehad dat ik meer driedimensionaal wilde werken. Bij de HKU had ik meteen een goede klik omdat de opleiding heel erg over je eigen ontwikkeling gaat. Opzoek gaan naar jou fascinatie en manier van ontwerpen. Tevens krijg je vanaf het tweede jaar ook een ruimte waar je met al jou medestudenten aan het werk bent. Het is zo fijn om creativiteit, verschillende kennis en enthousiasme om je heen te hebben. Tevens mag je in de HKU ook troep maken. Daar loopt de academie niet mee te koop, maar dat is wel heerlijk werken!
Hoe ziet jouw gemiddelde week eruit?
Ik werk meestal op mijn atelier bij de Vechtclub XL in Utrecht. Meestal zijn dat 4 tot 5 dagen in de week. Mijn werkdagen verschillen per dag. Ik probeer altijd wel verschillende dingen op een dag te doen. Ik draai dan de eerste paar uurtjes productie voor bijvoorbeeld mijn sieraden, ik maak dessins of doe ander grafisch werk. En het andere deel van de dag mail ik winkels, en broed ik op nieuwe producten. En soms werk ik op locatie als ik een externe grafische klus heb. Het is heerlijk om in een plek te werken met meerdere creatieven. Het motiveert je als je je atelier-genoten ook zo lekker bezig ziet zijn.
Jouw Curious Vase is volgens mij opgepikt door zo’n beetje het complete internet. Maar wat levert dergelijk aandacht, jou zakelijk op?
Ik heb inderdaad erg veel aandacht gekregen voor mijn Curious Vase. Ook heb ik verschillende verkoop aanvragen gehad en zochten productie bedrijven contact met mij. Deze productie aanvragen kwamen meestal uit Azië. Maar de mails zijn dan zo onpersoonlijk dat ik daar weinig vertrouwen in had. Op dit moment maak ik ze daarom nog zelf. Doordat ik ze zelf maak en door het ingewikkelde productie proces zijn de vazen nog erg prijzig.
Ik sta er zeker voor open om de vazen in kleine oplage te laten produceren. Maar voor nu staat het even op een laag pitje en probeer ik eerst het concept in meerdere producten terug te laten komen. Veel mensen kennen de vaas, herkennen het beeld en concept. Dus wat dat betreft heb ik veel gehad aan de explosie van aandacht op het internet. En voor je zelfvertrouwen is het ook fijn als startende ontwerper, om te zien dat je product gewaardeerd wordt.
Hoe heeft de HKU jou voorbereid op de tijd na de academie?
Weinig, we hebben in het 4de jaar een paar lezingen gehad met alle belangrijke punten voor het opzetten van je eigen ontwerp bureau. Maar informatie over het produceren van een product of het in de markt zetten van je ontwerp hebben we nooit meegekregen. En dat is wel een gemis als je vol energie en boordevol ideeën na je studie aan de slag gaat. Ik ben nu zelf gaan onderzoeken en ben ik in een jaar al veel te weten gekomen. Maar ik denk dat ik wel minder snel grote stappen durf te zetten door het gebrek aan ervaring in het werkveld. Ik vind het heerlijk wat ik doe, ik doe elke dag iets anders als ik dat wil. Ik ben heerlijk op ontdekkingsreis in designland!
[ninja-popup ID=9145]Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief[/ninja-popup]. Want je wilt het beste en meest inspirerende, zoals de serie interviews van EYEspired toch niet missen?
Top Stories
- No results available