Ben jij een Masochist? Tekenen & Tips

Ben jij een Masochist? Tekenen & Tips

Vind je jezelf ongelooflijk streng? Wil je stiekem wraak nemen op mensen die je gekleineerd hebben – maar houd je je wrok vast in plaats van er iets aan te doen? Of werk je onophoudelijk, tot het punt van uitputting? Deze gedragingen zijn typische masochistische trekken binnen de persoonlijkheid.

Met masochistisch bedoelen we niet seksueel sadomasochisme (waarbij de een dominant is en de ander onderdanig). Vanuit een psychologisch perspectief worden de zelfvernietigende gedragingen die een masochist doorstaat vaak door zichzelf, aan zichzelf gedaan. Met andere woorden, masochisten doen zichzelf pijn en vernederen zichzelf.

De oorsprong van een masochistische persoonlijkheidsstructuur begrijpen

fluisteren-vrouw

De masochistische persoonlijkheidsstructuur wordt ook wel de ‘zelfvernederende persoonlijkheid’ genoemd. De wortels van deze persoonlijkheidsstructuur komen voort uit een ‘wilsstrijd’ tussen het zich ontwikkelende kind en overcontrolerende ouders.

Ouders willen koste wat het kost de controle behouden. Ze eisen te allen tijde gehoorzaamheid en meegaandheid. Er is geen ruimte voor het kind om zijn eigen meningen en behoeften te uiten. Liefde is afhankelijk van goed zijn. In het extreme geval kunnen ouders het kind mishandelen, kastijden en vernederen en dreigen het in de steek te laten of te straffen als het kind niet gehoorzaamt.

Zo opgroeien kan een diepe impact hebben. Kinderen kunnen hun pijn vasthouden en hun ouders terug willen pakken, maar niet de kracht hebben om dat te doen. Wraakpogingen worden heimelijk of passief agressief ondernomen. Het opdringerige of kritische gedrag van ouders kan de interne stem worden van een pestende innerlijke criticus. Masochisten kunnen als volwassenen ook ongelooflijk meegaand worden, het contact met hun creativiteit verliezen en banen kiezen die veeleisend maar saai zijn.

Masochistische persoonlijkheidstrekken

Hier identificeren we de typische kenmerken van een masochistische persoonlijkheid, die je misschien bij jezelf of anderen herkent:

  • Je voelt je gevangen in eindeloze cycli van zelfvernedering. Het is onmogelijk om van plezier te genieten zonder dat het gepaard gaat met schuld of schaamte. Je voelt je hopeloos over de toekomst.
  • Je werkt tot het punt van uitputting, alleen maar om je doelen te halen. Dit is beledigend voor jezelf, omdat je jezelf tot het uiterste drijft.
  • Je voelt je niet geliefd in de wereld: je moest altijd net dat beetje harder werken om geaccepteerd te worden door de mensen om je heen, en dat was nooit genoeg.
  • Je innerlijke criticus valt alles aan wat je doet en dwingt je tot het uiterste om je waarde te bewijzen.
  • Je lichaam kan stevig zijn, wat symbool staat voor je verdediging tegen het misbruik of de opdringerigheid die je in je jeugd hebt ervaren.
  • Je klaagt over je lot in het leven, maar doet er nooit iets aan en weigert zelfs pogingen om je te helpen.
  • Je voelt je van binnen vernederd – je bent net als iedereen, weet je nog – maar je doet extra moeite om anderen nooit te laten zien hoe je je echt voelt.
  • Je voelt je misschien aangetrokken tot gewelddadige relaties waarin je voortdurend vernederd en beschaamd wordt. Deze pijn verdragen en niet laten merken dat het pijn doet, is de manier van de masochist om een gevoel van trots op zichzelf te behouden.
  • Je vindt het onmogelijk om nee te zeggen of jezelf te laten gelden. In plaats daarvan probeer je te behagen, maar van binnen tril je van wrok.

Hoe jezelf helpen als je masochistische persoonlijkheidstrekken hebt

vrouw-bang-alleen-eenzaam

1. Pak je innerlijke criticus aan

Wat wil het? Wanneer wordt hij getriggerd? Wiens stem is het? Je innerlijke criticus begrijpen kan de eerste stap zijn om hem te beheersen en te stoppen met het verpesten van je leven.

2. Je angst beheersen

Het kan beangstigend zijn als je veranderingen in je leven gaat aanbrengen. Na een leven waarin je geen risico’s hebt genomen, kan je angst toeslaan als je iets voor jezelf gaat doen. Een therapeut kan helpen met strategieën voor je angst, maar ook met het bieden van een veilige ruimte waar je niet gestraft wordt als je je waarheid spreekt.

3. Rouw om je verleden

Misschien voel je je verdrietig om de liefde die je als kind nooit van je ouders hebt gehad en misschien ook nooit zult krijgen. Wonden uit je kindertijd verwerken en ze laten helen is ongelooflijk pijnlijk werk. Maar met de steun van een therapeut kan rouwen om je verleden je bevrijden om een leven te leiden dat je zelf kiest.

4. Neem persoonlijke verantwoordelijkheid

Je kunt de leiding nemen over je emoties, gevoelens en acties zonder anderen daarvan de schuld te geven. Dat houdt ook in dat je in contact moet komen met je boosheid over wat je als kind is overkomen en dat je constructieve manieren moet vinden om die boosheid te uiten. Ook hier kan je therapeut je helpen een manier te vinden.

5. Zoek een therapeut

Therapie kan je helpen de patronen uit je verleden te begrijpen die zelfvernietigend en destructief kunnen zijn. Door die bewustwording van je verleden kun je beginnen met het maken van bewuste keuzes in je heden door je bewust te worden van je triggers.

Vorige artikel Volgende artikel