
Top Stories
- No results available
9 X Inspiratie: Edwin Schaap

Vorige week ontdekte ik de afstudeeranimatie van Edwin Schaap: Little Freak. Waarna ik hem gevraagd heb om zijn inspiratiebronnen te delen. Want waar haal je inspiratie en prikkelingen vandaan als je animaties maakt? Bekijk zijn selectie hieronder om een goed en afwisselend beeld te krijgen.
Ondanks dat mijn inspiratie wat meer de commerciële kant op gaat. Probeer ik toch te beginnen met een wat meer kunstzinnige snapshot uit de short ‘How to eat your apple’ van Erick Oh. Ik ben hem tegen het lijf gelopen toen ik vorig jaar in de US was. Overdag werkt hij bij Pixar, maar in zijn vrije tijd is hij een geweldige kunstenaar en heeft al heel wat films en festivals op zijn cv staan. Ik vind het erg inspirerend dat hij naast een baan, nog zoveel tijd heeft om aan zijn eigen dromen te werken. Op het moment is hij bezig aan een shortfilm genaamd ‘The Dam Keeper‘.
Billy Elliot (2000) van regisseur Stephen Daldry is een van m’n lievelingsfilms. Ik vind het verhaal geweldig mooi, vooral de vader-zoon relatie vind ik prachtig. De manier waarop acteur Gary Lewis (de vader) zijn rol speelt raakt me elke keer weer wanneer ik de film zie. Billy (Jamie Bell) volgt zijn eigen ambities en droom: om een goede danser te worden.
Zijn vader vind dit maar niets en wil er niets van weten, totdat hij Billy op kerst avond ziet dansen. Hij ziet in dat hij niet zo blind had moeten zijn. Het is niet alleen deze ommekeer, maar ook zijn trots die hij opzij moet leggen, én dat hij geld moet gaan verdienen. Hij was namelijk al lange tijd in staking. Hij offert dus heel wat op, en het moment dat hij in huilen uitbarst bezorgt me iedere keer weer kippenvel. De boodschap van de film zit ook in mijn nieuwste short Little Freak; laat je kinderen hun eigen dromen najagen.
Ik kan het niet negeren. Pixar speelt al een lange tijd een erg grote rol in de inspiratie die ik opdoe van films. Van alle grote animatie studio’s is Pixar mijn favoriet. De films van Pixar zijn niet ‘alleen grappig’ of ‘alleen spannend’ maar hebben altijd een ‘hart’. De verhalen gaan vaak over vriendschappen en hebben mooie boodschappen. Ik heb me vaak laten inspireren door het vrolijke kleurgebruik. Los van de grote films die ze maken vind ik de shorts ook heel erg mooi. Daar proberen ze altijd weer nieuwe dingen uit.
De afbeelding hierboven komt uit de short ‘For the Birds’. Ik vind het erg cool dat zo’n simpele vertelling met zulke simpele visuele middelen een mooie boodschap over kan brengen. Daarnaast is het ook nog erg grappig! Bij mijn eerste film Robby, die je hieronder kunt bekijken, probeerde ik ook een kleurrijk, grappige shortfilm te maken, erg geïnspireerd door Pixar.
Ik denk dat iedereen het met me eens is dat Steven Spielberg een topper is. Er zijn gigantisch veel succesvolle films onder zijn naam gemaakt. Wat ik persoonlijk zo mooi vind, is de manier waarop veel films ‘gezellige’ momenten hebben (geregisseerd/geproduceerd). Niet veel films bevatten dit zo goed als hij dit doet. Met ‘gezellige’ momenten bedoel ik niet eens dat het gezellig hoeft te zijn, maar misschien is het juiste woord ‘knus’.
Ik zal wat voorbeelden geven: De scene in de auto bij Jurassic park, regen getik op de ramen, lekker droog binnen, gevaar is buiten. Het gebruik van blauw licht. ET heeft datzelfde en dat kwam ook weer terug in Super 8. Het grotere gevaar vs veilig binnen. Vaak komt er jeugd in voor, bij de films die ik zo mooi vind en nét als bij Pixar hebben de films een ‘hart’. Er is altijd een moment dat de zakdoek er bij gepakt kan worden.
Hoewel ik nooit er iets mee heb gedaan in m’n eigen werk, hou ik erg van ‘grote gevaren’. Zoals ik het hierboven al had over Jurassic park, vind ik King Kong (2005) van Peter Jackson ook geweldig. M’n slaapkamer had vroeger grote posters van King Kong hangen. Het inspireerde me in 2005 zo erg, dat ik met mijn schrale 3D-kennis een remake probeerde te maken.
De overweldigende grote monsters, waar je je alleen maar aan kan overgeven, of verstoppen vind ik erg interessant. Elke keer weer geeft het me een enorme kick om te zien hoe de makers zo’n realistische monsters hebben weten te maken. Dit soort films zijn schaars, er zijn maar weinig films waar het verhaal goed genoeg is in combinatie met de grote monsters. Het mooiste bij King Kong is dat we met de reuze gorilla meevoelen, en je een traan wegpinkt wanneer hij neerstort van de empire state building.
Ik hou erg veel van films waarbij het karakter centraal staat; character driven vertelling. Forrest Gump is een voorbeeld hier van. De jongen doet waar hij zin in heeft, zonder anderen daarmee lastig te vallen. Sterker nog, hij verandert gedurende de film levens van veel mensen, terwijl hij altijd zichzelf blijft.
Daarnaast staat de film vol met mooie symbolen. Om maar een voorbeeld te geven: de beugels die losbreken wanneer hij ‘rent’, om los te breken van de verwachting die zijn omgeving oplegt, te zijn zoals anderen willen dat je bent. Terwijl je ook kan zijn zoals je zelf wilt. Wéér hetzelfde thema dat ook in Billy Elliot zit, wat ook terug komt in mijn film ‘Little Freak’. Een andere mooie is de bekende veer, die we in het begin en eind van de film zien. Forrest laat zich ook sturen door een briesje, zoals het leven hem stuurt.
Ik ben als kind opgegroeid met de films van Jim Carrey en ik heb deze vaak met m’n broer nagedaan. Wanneer ik bezig ben met cartoony animaties dan zitten er altijd wel bewegingen in die ik te danken heb aan hem. De films Ace Ventura en The Mask zitten vol cartoony en overdreven bewegingen. Sommige mogen hem flauw vinden, maar hij is een groot voorbeeld als het gaat om lichaamstaal.
Een andere grote studio waar ik niet omheen kan is Disney. Hierboven een snapshot van een van m’n favoriete films van de studio, genaamd ‘Tangled’. Ik vind het verhaal erg mooi, maar ook het kleurgebruik en de animatie. De commerciële kleurrijke look heeft me veel geïnspireerd bij vorige shortfilms zoals m’n film ‘Rooted’. Ik vind de manier waarop de ‘slechterik’ psychologische spelletjes speelt met Rapunzel erg mooi. Het is als een klassieke 2D Disney film maar dan 3D. De humor werkt ook erg lekker in deze film, zoals de ruzietjes tussen Flynn en het paard.
Als laatste wil ik weer wat kunstzinniger eindigen. En wel met een artist uit Nederland! Michel de Klein, een artiest die een aantal jaren geleden mijn stagebegeleider was bij een 3d animatie studio. Hij inspireert me niet alleen door zijn werk, maar ook met het doorzettingsvermogen en zijn ambities. Hij heeft een moeilijke stap gezet door zijn werk op te geven om zijn dromen te achtervolgen en dat vind ik een erg stoere zet.
Zie hierboven wat van zijn werk. Hierboven zie je zijn ‘creepers’, een serie van angstaanjagende (en stiekem ook weer grappige) creatures. Hoewel hij werkt uit pure passie, laat hij zich ook beïnvloeden door op aanvraag te sculpten. Op zijn website kan je jouw eigen ‘creeper’ samenstellen.
[ninja-popup ID=9145]Schrijf je in voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief[/ninja-popup]. En mis geen enkele 9 X Inspiratie! Bekijk nu ook de 9 inspiratiebronnen van Nick Liefhebber en Albert Hennipman.
Top Stories
- No results available