Waarom Google’s AI Agent SIMA een nieuwe sprong voorwaarts kan betekenen voor gametechnologie

Waarom Google’s AI Agent SIMA een nieuwe sprong voorwaarts kan betekenen voor gametechnologie

Google maakte in 2024 bekend dat ze een innovatie hebben gelanceerd. Het gaat om een AI-tool waarmee je videogames kunt spelen. De tool heet SIMA en is nog in de onderzoeksfase. Toch is het veelbelovend en belooft het een sprong in de toekomst. Het doel is dat de tool straks elke videogame kan leren. In dit artikel ontdek je wat de vele kansen zijn van deze nieuwe AI-tool.

De oorsprong van AI-agent SIMA

In 2010 besloot Google dat meer onderzoek naar AI (‘artificial intelligence’ of ‘kunstmatige intelligentie’) nodig was en richtten ze het interdisciplinaire team DeepMind op. Dit team, dat onder leiding staat van CEO Demis Hassabis, doet onder andere onderzoek naar machine learning (ML) en het ontwikkelen van nieuwe tools en apps.

In 2015 kwam Google DeepMind met AlphaGo, een computerprogramma dat als doel had een Go-wereldkampioen te verslaan. Go is een bordspel uit Azië dat al eeuwen bestaat. Verschillende AI-systemen werken dankzij AlphaGO. Met die systemen kunnen verschillende videogames gespeeld worden. Daarnaast is het ook mogelijk om meer complexere problemen op te lossen.

SIMA, de toekomst van gaming

gaming

SIMA staat voor ‘Scalable Instructable Multiworld Agent’. Voorlopig is zijn hoofdtaak om videogames te leren. Het gaat hierbij niet alleen om spellen met een standaard uitkomst en een linear pad ernaartoe; SIMA zou uiteindelijk ook meer ingewikkelde spellen moeten kunnen spelen. De AI-tool is in staat om afbeeldingen te herkennen, ook als die in 3D zijn.

Wil je een robot hebben waarmee je games kunt winnen? Dan is deze tool niet de juiste optie. Het is simpelweg niet bedoeld om je te helpen winnen, het is meer een assistent. Dit systeem is als het ware een extra teamlid dat bepaalde opdrachten en taken kan uitvoeren en gamen makkelijker maakt. Het aansturen van SIMA is eenvoudig, want de tool herkent gesproken taal.

Met de bestaande AI-tools, zoals ChatGPT, was het tot op heden niet mogelijk om een spel te spelen. Het feit dat SIMA dat wel kan, is op zich al een overwinning. SIMA is een grote doorbraak in technologie omdat het instructies kan opvolgen. Daarnaast kan het systeem zich aanpassen aan verschillende spellen. Dit alles betekent veel voor de videogame-industrie.

Trainen van SIMA

Het systeem is zo ontwikkeld dat het zelf kan leren. Daarvoor moest de AI-agent wel opgeleid worden. Google DeepMind werkte hiervoor samen met een groot aantal spelontwikkelaars. Deze hielpen SIMA om de basisprincipes te leren van het spelen van games. Het team legde hierbij de focus voornamelijk op zogenaamde ‘open play games’, spellen die geen vastgesteld verloop of einde hebben.

Er werd voor open play games gekozen omdat er meer willekeurige en spontane dingen in gebeuren. Door te oefenen kan dit systeem getraind worden, en tijdens het spelen leert het van interacties met mensen.

Het Google DeepMind-team heeft SIMA 600 praktische basishandelingen aangeleerd. Denk hierbij aan klimmen, springen en draaien. Dit is overigens slechts het begin. Het maakt niet uit wat voor spel gespeeld wordt, uiteindelijk zal SIMA leren om hierbij op de juiste wijze te assisteren.

Neem bijvoorbeeld het spel eenentwintigen. Door dit samen met SIMA meerdere keren te spelen, zal de AI-agent telkens opnieuw meer over dit specifieke spel leren. Het systeem kan de werking en de regels oppikken, maar ook de manier waarop de speler het spel speelt.

Er komt nog meer aan

Op dit moment kan het systeem alleen videogames spelen. Het is echter de bedoeling dat het in de toekomst meer leert en de echte wereld kan betreden. Dat is misschien ook de reden dat Google SIMA een ’generalistische AI-agent voor 3D virtuele omgevingen’´ noemt. Hoe en wanneer SIMA breder ingezet kan worden, is niet bekend. Voorlopig is de AI-agent vooral aan het leren om videogames nog leuker en interessanter te maken.

Vorige artikel Volgende artikel