Reclames – en daarmee logo’s – zijn met geen mogelijkheid meer weg te denken uit ons wereldbeeld. We zien ze overal, een mooi logo zorgt er immers voor dat je bedrijf herkenbaar is bij je publiek. Het leukste is misschien nog wel dat de meest bekende logo’s soms heel weinig geld en moeite gekost hebben. Dat bewijst maar weer dat je het maken van een logo niet per se uit hoeft te besteden aan een expert.
Zelf mooie logo’s maken? Dat kan met de online logo generator van Gospaces. Deze logo generator maakt het mogelijk om thuis vanuit je luie stoel thuis gratis een logo te maken voor je bedrijf. Kies uit talloze lettertypes, pictogrammen en lijsten om je logo te personaliseren en download ‘m met een druk op te knop. Makkelijker kan niet! Inspiratie nodig? Hieronder vertellen we je de verhalen van de bekendste logo’s ter wereld.
Coca Cola
Iedereen herkent het Coca Cola logo meteen, hoewel het logo door de jaren heen regelmatig aangepast is. De frisdrank werd in 1886 ontwikkeld door John S Pemberton. Zijn partner, Frank Robinson, kwam met de suggestie om het ‘coca cola’ te noemen, omdat hij dacht dat de twee c’s er leuk uit zouden zien in de advertenties. In 1890 kreeg het logo nog een gekke make-over, die maar een jaar gebruikt werd.
Apple
Een ander enorm bekend logo is dat van computerbedrijf Apple. Volgens Steve Jobs was hij tijdens de oprichting van zijn bedrijf geobsedeerd door gezond eten. ‘’Ik was een fruitariër in die tijd. Ik at alleen fruit. Nu ben ik net zo’n vuilnisbak als iedereen. We waren ongeveer drie maanden te laat met het inzenden van een fictieve bedrijfsnaam dus ik dreigde om het bedrijf Apple Computer te noemen tenzij iemand voor vijf uur ’s middags die dag een betere naam zou verzinnen. Ik hoopte dat dat de creativiteit zou stimuleren, maar de naam bleef hangen. En dat is waarom we Apple heten’’, aldus Steve Jobs. Het logo, dat toen nog een regenboog was, werd in 1977 ontworpen door Rob Janoff. Volgens Janoff liet Jobs hem helemaal vrij in het ontwerp van het logo, hoewel hij het logo ‘niet te schattig’ wilde hebben.
FedEx
Het logo van FedEx staat bekend om zijn ongebruikelijke paars-oranje kleurencombinatie. Er zijn maar weinig mensen die de pijl tussen de E en de X zien, maar zodra je hem ontdekt hebt, zul je hem nooit meer niet kunnen zien! Ondanks de eenvoud kostte het ontwerper Water Landauer maar liefst 200 ontwerpen om tot dit eindresultaat te komen.
Amazon
Is het je ooit opgevallen dat het pijltje in het logo van Amazon van de A naar de Z wijst? Daar is goed over nagedacht. Daarnaast moet de pijl ook op een glimlach lijken, om mensen een positief gevoel te geven over online shoppen. Het logo zoals we dat nu kennen werd in 2000 ontworpen en is sindsdien niet meer veranderd. Daarvoor was het logo een ‘gewone’ gele streep. Amazon heeft hier slim op ingespeeld door hun logo positiever en origineler te maken, zonder dat de herkenbaarheid ervan verloren is gegaan.
Nike
Het beroemde ‘swoosh’ logo van Nike werd ontworpen in 1971 door de studente Carolyn Davidson. Ze kreeg er slechts $35 voor. Op de universiteit liep ze toevallig Phil Knight tegen het lijf, de co-founder van het sportmerk. Hij hoorde haar zeggen dat ze niet genoeg geld had voor een les die ze graag wilde volgen, dus besloot hij over zijn hart te strijken en in ruil voor een logo haar klas te betalen. Twaalf jaar later zou Nike haar nog zo’n 500 aandelen toestoppen, die natuurlijk veel meer waren dan de $35 die Carolyn er in eerste instantie voor betaald kreeg. Het Nike logo is door de jaren heen min of meer onveranderd gebleven.
McDonalds
De bekende gele M, ook wel ‘gouden bogen’ genoemd door liefhebbers, werd voor het eerst ontworpen in 1961. Of nou ja, de M werd toen nog omlijst door een blauwe cirkel. In 1952 ontworp architect Stanley Meston het eerste franchise McDonald’s restaurant, waarin hij de gelen bogen incorporeerde, maar het zou nog 9 jaar duren voor die gele bogen officieel het logo zouden worden. De meest succesvolle McDonald’s campagne was de ‘I’m lovin’ it’ campagne uit 2003, waarna werd besloten om de slogan van deze campagne als de slogan van het bedrijf te gebruiken.
Hopelijk heb je door de verhalen van deze iconische logo te lezen inspiratie op kunnen doen om aan de slag te gaan met je eigen logo. Houd het simpel, herkenbaar en zorg ervoor dat je logo een afspiegeling is van je bedrijf. Wie weet, misschien sta jij op een dag ook wel in een lijstje zoals deze!