x

Deel Je Inspiratie

[contact-form-7 id=”139″ title=”Zonder titel.”]

Wekelijkse nieuwsbrief

Laat nu je email adres achter

Recensie: La Grande Bellezza

La Grande Bellezza is een film van de Italiaanse filmmaker Paolo Sorrentino die bij de Oscars deze week de prijs voor Beste Buitenlandse film in de wacht sleepte. De film draait om de rijke schrijver Jep Gambardella. Jep nadert de pensioen gerechtigde leeftijd maar brengt zijn nachten al feestend door op decadente feestjes in Rome. De titel van La Grande Bellezza hint naar datgene waar Jep zijn hele leven naar op zoek is; ‘De Grote Schoonheid’.

La Grande Bellezza staat als drama en komedie omschreven , maar is niet eenvoudig in een hokje te plaatsen. De film is filosofisch en afstandelijk van opzet, maar is tegelijkertijd doordrongen van emotie en nostalgie. En hoewel dit behoorlijk drukkend klinkt, is er zo af en toe ook nog ruimte voor een grappige scene. De hoofdrolspeler van de film is Jep Gambardella, gespeeld door de Italiaanse acteur Toni Servillo. Jep neemt de kijker als een gids mee op een wandeling door het woelige Rome, terwijl hij de kijker aan de hand van de mensen in zijn omgeving meer leert over de nare, maar ook de mooie dingen van het leven. La Grande Bellezza is Rome, en Rome is La Grande Bellezza. De hoofdstad is niet alleen het decor, maar geeft vorm en betekenis aan de karakters in de film.

La Grande Bellezza

Toni Servillo speelt zijn rol als Jep Gambardella overtuigend. Zijn acteerwerk is sterk en de voice-overs zijn even krachtig. Servillo zet Jep neer als een intelligente maar luie levensgenieter. Jep schreef ooit een succesvol boek maar vult nu zijn dagen met feesten, luieren en drinken. Zijn vrienden doen hetzelfde; ze feesten en proberen hun ouderdom zo lang mogelijk uit te stellen. Nu Jep de 65 is gepasseerd denkt hij echter steeds dieper na over zichzelf en de mensen om hem heen. Hij filosofeert over ‘De Grote Schoonheid’. Een begrip waar hij al zijn hele leven van in de ban is.

‘De Grote Schoonheid’ wordt aan de hand van onderwerpen als lust, vergankelijkheid en religie onderzocht door Jep. De andere acteurs en actrices die voornamelijk familie en vrienden van Jep portretteren, doen het uitstekend. In elk van de karakters zien we een soort melancholie terug die past bij de aard van de film. De verhaalstructuur van La Grande Bellezza is vreemd maar geslaagd. De onderwerpen die in de film centraal staan worden als onsamenhangende flarden gepresenteerd, maar zijn allen even doeltreffend.

La Grande Bellezza

Visueel steekt de film erg goed in elkaar. De scenes zijn op een prachtige, bijna zweverige manier gefilmd. We zien Rome op haar mooist; authentieke cafés, prachtige zonsondergangen en groene parken. Soms worden zelfs special effects gebruikt om Rome’s tweezijdige gezicht nog beter te benadrukken.De prachtige locaties staan in schril contrast met de beelden waarin Sorrentino op melancholische wijze de triestheid van de mens probeert te vangen. Deze zijn treurig maar ontzettend sterk. De terugkerende flashback-scene uit Jeps jeugd is daarentegen wonderbaarlijk mooi. In deze scene, waarin een 18 jarige Jep oog in oog staat met zijn zomerliefde, wordt de titel en het overkoepelende onderwerp van de film in enkele seconden gevat.

Tot slot nog complimenten voor de muziek van La Grande Bellezza. Prachtige melodieën worden afgewisseld door kerkgezang en Engelstalige popliedjes, maar alles klopt perfect bij de scene waaronder de muziek geplaatst is. De muziek versterkt la Grande Bellezza als een film die op veel facetten niet alleen origineel is, maar tevens uitblinkt.

La Grande Bellezza

La Grande Bellezza biedt een melancholisch verhaal over een man die datgene doet wat het leven de moeite waard maakt, terwijl hij daarmee juist zijn eigen onvermogen aan de oppervlakte brengt. Het acteerwerk, het camerawerk en de muziek; alles maakt van La Grande Bellezza een genot om naar te kijken. Maar waar de film pas echt in uitblinkt is thematiek en onderwerp. Ondanks de onsamenhangende vertelstructuur zet La Grande Bellazza je aan het denken. De film laat je smachtend achter; in de hoop dat je zelf ooit ‘De Grote Schoonheid’ zal vinden.

La Grande Bellezza is op het moment te zien in een aantal filmhuizen in Nederland, en verschijnt eind maart op DVD en Blu-Ray.

Geschreven door gastblogger Jelle Havermans. Mis niets van EYEspired en schrijf je in voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Wekelijkse nieuwsbrief