x

Deel Je Inspiratie

[contact-form-7 id=”139″ title=”Zonder titel.”]

Granny’s Finest: hoe oma’s breiwerk de wereld verbetert

Granny's finest

Granny’s Finest is een innovatief project waarbij jonge ambitieuze designers samenwerken met eenzame ouderen aan het ontwerp en de ambachtelijke productie van hand gebreide modeartikelen als sjaals, mutsen en wanten. Het project -in de zomer bekroond met de RET Aardig Onderweg Award in de categorie Maatschappij en Duurzaamheid- is in 2011 opgezet door de jonge ondernemers Niek van Hengel en Jip Pulles. Met als doel de vereenzaming onder het toenemend aantal ouderen in Nederland een halt toe te roepen en tegelijkertijd jonge, creatieve designers een eerlijke kans te bieden hun talenten te ontwikkelen en naamsbekendheid te verwerven. Jong en oud werken zo zij aan zij om met natuurlijke materialen unieke, handgemaakte producten te ontwikkelen en te verkopen. Met de opbrengst worden de sociale doelen van de stichting gerealiseerd en kunnen gezamenlijke activiteiten worden georganiseerd voor de ‘grannies’.

grannys-finest-handgebreide-artikelen-3

Dit uitgesproken feelgood-project is één van de meest toonaangevende voorbeelden van een collectieve bewustzijnsverandering die duurzaamheid, maatschappelijke betrokkenheid en eerlijke productiemethoden hoog in het vaandel heeft staan. Sprekend in deze is dan ook het interview met de oprichtster van War Child, Willemijn Verloop, uit het Volkskrant Magazine van 30 november jongstleden. Hierin benadrukt zij dat Granny’s Finest geldt als één van de meest treffende projecten hoe je als ondernemer de wereld mooier en aangenamer kunt maken: “Deze jonge ondernemers kijken naar de maatschappij, ze bedenken een kwestie die bijdraagt aan een betere verhouding tussen mensen en bouwen daar een onderneming omheen. Dat is toch knap? Dat verdient toch steun? Ontzettend ontroerend toch?”

grannys-finest-handgebreide-artikelen-2

Granny’s Finest kan gezien worden als een voorloper op het gebied van het zogeheten ‘sociaal ondernemerschap’. Dit is een wijze van bedrijfsvoering die in Nederland enorm in populariteit aan het winnen is. Sociale ondernemers zijn niet gericht op het behalen van een zo groot mogelijk financieel gewin maar op maatschappelijk rendement. In navolging van deze positieve trend is er in Nederland een groeiend aantal bedrijven dat maatschappelijke doelstellingen aan hun onderneming verbindt en overschakelt naar een werkwijze gericht op ‘Corporate Social Responsibility.’ Met dure woorden wordt hiermee bedoeld dat steeds meer ondernemers het tot hun missie maken om sociale waarde te creëren in plaats van winstmaximalisatie. Het mag duidelijk zijn dat Granny’s Finest exact in deze formule past.

Voor de productie van de gebreide modeaccessoires wordt de creativiteit van de jonge ontwerpers gekoppeld aan het ambachtelijke vakmanschap van de drijvende kracht achter Granny’s Finest, uiteraard de grannies. De jonge designers creëren een uniek ontwerp waarna de oma’s het stokje overnemen en dit ontwerp met natuurlijke materialen omtoveren in een uniek, met de hand gebreid of gehaakt mode-item. Aan ieder product hangt bovendien een kaartje met daarop een persoonlijke boodschap van de maker gericht aan de gelukkige eigenaar. Zo kan de koper exact zien wie er achter de productie van zijn of haar muts of sjaal zit en kan vervolgens deze maker een bedankje sturen. Dit betekent een enorme stimulans in het contact tussen producent en consument en, zo is te lezen op de site, ‘inmiddels hebben de dames al van over de hele wereld leuke bedankjes en foto’s ontvangen en zijn ze trots op het feit dat hun breisels met zoveel enthousiasme gedragen worden.’ De formule van Granny’s Finest is dan ook een waar succes want het aantal breiclubs waar alle grannies gezellig samenkomen om de wereld een beetje mooier te maken groeit als kool.

Kortom: voor iedereen die de wereld wil verbeteren en niet weet waar te beginnen wordt het nu wel heel makkelijk gemaakt. Voor die mensen is er de mogelijkheid iets moois te kopen bij Granny’s Finest (via de site of in de flagstore in Rotterdam). Oma blij, designer blij, wereld blij en natuurlijk: jij blij. Want de producten zijn dan ook gewoonweg prachtig. Kan het nog mooier? Ik denk het niet.

Door gastblogger Elisabeth Bos

lifestyle

Wekelijkse nieuwsbrief

Laat nu je email adres achter