x

Deel Je Inspiratie

[contact-form-7 id=”139″ title=”Zonder titel.”]




Wekelijkse nieuwsbrief

Laat nu je email adres achter

 

EYEspiration: Autobahn

Autobahn - Rob Stolte

Omdat ik zo verwonderd ben door Tapewriter, een lettertype van tape, gemaakt door Autobahn. Ging ik in gesprek met Rob Stolte. Om te horen wat hem beweegt en of ze nog meer bijzonders in petto hebben.

Waarom doe je wat je doet?
Letters hebben ons altijd geïnteresseerd. Je kan een letter namelijk op verschillende niveaus inzetten in een ontwerp. Informatie overdracht is een belangrijke functie van letters. Dus leesbaarheid is iets waar wij altijd rekening mee houden als wij teksten gaan zetten.

Maar je kan letters ook als illustratie zien. Het zijn afbeeldingen die sfeer kunnen bepalen in een ontwerp en een eigen verhaal kunnen vertellen. Wij vinden het scheidsvlak tussen deze twee vormen interessant. Omdat wij met het ontwerp op verschillende manieren met de ontvanger kunnen communiceren, hem op het verkeerde been zetten of gelaagdheid aan kunnen brengen in het ontwerp.

Wat hoop je met je werk te bereiken?
Dat mensen die naar onze ontwerpen kijken of er gebruik van maken, in eerste instantie de boodschap begrijpen, maar daarna een 2e keer kunnen kijken en er iets anders in zien. Verwonderd zijn over hoe het gemaakt is, of dat ze het zelf willen gaan maken. In die zin zijn wij altijd op zoek naar interactie in onze ontwerpen. Niet per sé letterlijk, maar we hopen wel dat ze aanzetten tot actie.

Staan er nog typografische experimenten op de planning?
Op dit moment zijn we bezig met het ontwerpen van een lettertype voor een Europese campagne voor Sony playstation. Dit lettertype is gebaseerd op de lichtinval, van schaduw en licht, en het perspectief wat er dan ontstaat als je letters uit steen gaat houwen.

Autobahn - The Happy Family

Toen ik het werk Happy Family, zag. Kon ik niets anders dan deze vraag stellen. Hoe ga je daar zelf mee om, met alle updates op social media?
Ik gebruik social media zelf alleen voor werk, als een soort van blog. Op Twitter, @robautobahn, retweet ik alleen maar, en verder doe ik daar helemaal niets. Met Happy Family hebben we geprobeerd om het online gedeelte van ons leven te visualiseren. Als je over straat loopt kan je aan iemands kleding inschatten wat voor persoon het is. Dit is echter niet het geval voor zijn of haar online gedrag. Door de QR codes in te scannen, kan je er achter te komen wat de online identiteit is.

Als ik zo naar jullie werk kijk. Dan is het soms bijna een ambacht, en kan het niet anders dat jullie er voor gaan zitten.
Heel vaak hebben we het idee, en later vragen we ons af: waar zijn we nu weer aan begonnen? Soms is de uitwerking weer heel anders, en dat is een kwestie van geven en nemen. En omdat veel mensen ons kennen om ons werk, het experiment dat we aangaan. Worden we daar ook voor gevraagd. Dit betekent trouwens niet dat we uitlopen qua tijd.

Dat experimenteren uit zich nu in het maken van achtergrond beelden met alien blooddrips voor Sony Playstation. Tja, hoe doe je dit? Bezoekje aan de Bart Smit, om daar groen slijm te halen. Om vervolgens een beetje te proberen, om te kijken wat werkt.

Als we iet bedacht hebben, blijkt soms dat we iemand anders, buiten ons bureau, nodig hebben. Fotografie besteden we bijvoorbeeld uit. Als er allerlei speciale technieken bij komen kijken. Die ik eerder andere mensen heb zien doen, zoals lettertypes hakken uit steen. Dan doe ik het zelf! Werken met allerlei verschillende materialen, daar leer ik het meeste van. Vaker wordt het alleen maar leuker als je er meer mee werkt. En dat maakt het voor mij interessant.

Autobahn - Fresh Fonts

Wanneer is een idee voor jou goed?
Maarten is veel preciezer, ik ben meer van de Franse slag, en van: we gaan het maken. Hij remt mij op een positieve manier af. Hebben we dit al bedacht? Is er een plan B? Mijn snelheid en zijn diepgang, die houden elkaar in balans. In alles. We zijn met 4 man begonnen, de eerste ging in 2007 weg, de 2e in 2010. Maarten en ik zijn niet elkaars tegenpolen, maar we zitten ook niet heel erg dichtbij elkaar. Hierdoor hebben we een heel breed speelveld.

Wat is je favoriete werk, tot op de dag van vandaag?
Ik heb niet echt één favoriet werk. Het is meer een verzameling van ervaringen die ik op doe tijdens het werken aan projecten, die mijn werk leuk maken. In ieder project leer ik weer wat. Of het nou conceptueel is, experimenteren met nieuwe materialen of oude technieken onder de knie krijgen.

Maar ook de mensen waarmee wij samenwerken. Die brengen mij weer op nieuwe ideeën of vertellen mij dingen die ik nog niet wist. Wat dat betreft ben ik een soort spons die het allemaal probeert op te nemen, omdat ik het interessant vind. Uiteindelijk neem ik die ervaringen weer mee in projecten waar we nu aan werken.

Hoe ga je om met de stress die er bij komt kijken, tijdens het proces om iets nieuws te ontwerpen?
Stress komt vaker voor als anderen hun deadline niet halen. Planning, plan van aanpak, deadlines, budget, zijn voor ons net zo belangrijk als het werk zelf. Daardoor kan je bepaalde ongewenste toevalligheden ondervangen.

Het uitproberen levert geen stress op. Als het gewoon gaaf is, dan nemen we wat extra tijd, en benutten we onze creatieve vrijheid waarmee we een prijs winnen of in een publicatie terecht komen.

Wat is jullie achterliggende visie?
Doen wat we zelf heel leuk vinden, we hebben geen 5 jaren plan, of zoveel man personeel in dienst. Wat komt er op ons af? Vinden we het leuk om daar energie in te steken? Verder ga ik gewoon op pad om mensen te spreken die ik interessant vind. Zo zou ik graag nog een statig museum in ons portfolio willen hebben, dat hebben we nog niet. Die een interessant thema hanteert en niet werkt met een goede of bekende ontwerper. Want ik ga niet in iemands anders vijver zitten vissen.

Autobahn - Oera Linda

Ik heb geen specifieke klant waar ik iets voor wil doen, vrij werk dat is voor mij vrij persoonlijk. Oera Linda is daar een voorbeeld van. Het is een handgeschreven manuscript, over de 4000 jaar oude geschiedenis van het Friese volk. Dat boekwerk is met een unieke lettervorm geschreven, een combinatie van runen en westers schrift. Uiteindelijk bleek dit hele manuscript nep te zijn, en is het geschreven door dichter Piet Paaltjens. Ik heb er als letterproef een stempelset van lindehout van gemaakt. Verder is het lettertype ook gewoon digitaal beschikbaar

Oude dingen vind ik heel erg interessant, vroeger wilde ik dan ook archeoloog worden. Nu komt het erop neer dat ik 17de en 18de eeuwse boeken en middeleeuwse handschriften probeer te verzamelen, als ik het geld daar voor heb. Dus daar zou ik nog wel wat mee willen doen, oude boeken en print technieken.

Wat prikkelt jou? Waar haal jij je inspiratie vandaan?
Internet, en dan echt alles wat online is. Wat neerkomt op Google, om te kijken of wat ik in mijn hoofd heb, al gemaakt is. En verder door een beetje onderzoek te doen, films, muziek, mensen die je spreekt, exposities. Soms ga ik wel specifiek mensen op zoeken, zoals de technieken om letters uit te beitelen. Hoe dat zit met stenen en welke hoek gebruik je. Daar heb je wel een echte specialist voor nodig.

Wat is onmisbaar als je aan het werk bent?
Creatief gezien een kader, een afbakening van de opdracht. Want projecten die verder bij je vandaan staan, om daar iets tofs van maken, daar heb je echt je creativiteit voor nodig. Wij zijn geen autonome kunstenaars. Als het kader gesteld is kan je er altijd nog de grenzen van opzoeken en er buiten treden als dat het product beter maakt. Maar ook praktische zaken zijn belangrijk zoals goed gereedschap, een computer en materialen. En muziek. Zonder muziek, geen flow.

Autobahn - Fresh Fonts

Vrij, eigen werk of werk in opdracht?
Een gezonde mix van alle drie. Als ik alleen maar met één van de drie bezig ben vind ik het al snel saai worden. Ik heb projecten nodig die ik persoonlijk misschien minder interessant vind om aan de andere kant ergens lyrisch over te zijn. Het is moeilijk om de juiste balans te vinden omdat ik vaak meegesleurd wordt in de waan van de dag. Deadlines, planning, brainstorms, etc.

Er zijn een paar momenten per jaar dat Maarten en ik tegen elkaar zeggen: “Ho! Nu gaan we zelf iets initiëren.” En dan stoppen we weer veel te veel tijd en energie in ons eigen project waardoor we soms in de knel komen met betaalde opdrachten. Maar op deze manier houden we het wel leuk voor onszelf.

Autobahn - Tomatica

Ik heb nog wel een moment, in 2008, dat mij bij blijft. Toen we door Pecha Kucha gevraagd werden om ons portfolio te presenteren. We vonden ons portfolio nog niet uitgebreid genoeg. Dus daarom besloten we een nieuw project te beginnen. Wat erop neer kwam om met tubes te gaan schrijven, geïnspireerd door Helvetica. In deze tubes zaten ketchup, haargel, en tandpasta. Verder hebben we het hele proces gefotografeerd, nagetekend en gedigitaliseerd.

Des tijds hebben we ze gepresenteerd tijdens de Pecha Kucha. Tijdens de bespreking zat er iemand van de Volkskrant in de zaal die een stuk ging schrijven over 50 jaar Helvetica, en hij noemde ons in dat stuk. Online werd het project ook opgemerkt. Later explodeerde het op internet, met 60.000 hits per maand. Het besef kwam daarna om zelf dingen te initiëren in plaats van te wachten op opdrachtgevers. Daarom zetten we tegenwoordig 1 of 2 keer per jaar een eigen project op.

EYEspiration is mijn serie interviews met creatieven waarmee ik in gesprek ga over inspiratie, en hun werk. Ben je, of ken je een creatief die graag zijn inspiratie wilt delen? Neem gerust contact met mij op! Studio RAAR, Mianne de Vries en Fred en Guus gingen je al voor! Ja, ik schrijf mij in voor de wekelijkse nieuwsbrief , want ik wil geen interview missen!

Bron: Autobahn




Wekelijkse nieuwsbrief

Laat nu je email adres achter

 

Ja, ik schrijf mij in voor de wekelijkse EYEspired Niewsbrief. Want ik wil graag het beste van EYEspired ontvangen! PS. KLIK na inschrijving op de Verificatie Link in je Mailbox.

Sluit deze popup